Merkostnad vid ordinarie assistents frånvaro och tillfällig utökning av personlig assistans

LÄS MER

Enligt 9 § 2 LSS har kommunen skyldighet att ge biträde av personlig assistent eller
ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del som inte täcks av beviljade assistanstimmar. Kommunens ansvar inträder bland annat vid tillfälliga utökningar av insatsen, till exempel när den ordinarie personliga assistenten är sjuk eller då andra tillfälliga utökade behov uppstår.

För att ersättning ska betalas ut behöver du först ha ett beslut från LSS-handläggare enligt 9 § 2 LSS om merkostnader eller tillfällig utökning.

Utförlig information om vilka underlag som kräv se här

Ansökan om merkostnader vid ordinarie assistents sjukdom

För att en ansökan ska kunna hanteras behöver det vara styrkt att en merkostnad har uppstått i samband med ordinarie assistents frånvaro. Ansökan ska innehålla information där det framgår vad ni ansöker om och det belopp som ansökan avser. Till ansökan bifogas bilagor som styrker det ni uppgett i ansökan.

Ansökan om tillfälligt utökning till den del som inte redan täcks av ordinarie beslut om assistansersättning.

I ansökan ska det specificeras varför de ordinarie assistanstimmarna inte räcker till. Det behöver även
framgå till vad assistanstimmarna ska användas och i vilken omfattning. Ansökan ska innehålla en
redovisning av behovet av utökning och antal timmar det ansöks om.

Fakturering

När du har fått beslut om ersättning från din handläggare kan du begära utbetalning. Du kan fakturera kostnaden till Markaryds kommun eller begära att få det utbetalt till ett konto. Det är
vanligast att faktura används. Med din faktura bifogar du endast kopia på ditt beslutsmeddelande från din handläggare (övriga underlag har redan behandlats då beslut om ersättning beviljats)

Märk fakturan med referens 3201. På detta vis minskar risken att obehöriga får del av känsliga
personuppgifter.

Fakturan skickas till:
Markaryds kommun
Referens: 3201
Box 74
285 22 Markaryd

Vid frågor om fakturering och utbetalningar, kontakta enhetschef för personlig assistans via
kommunens växel 0433-72000.

Personuppgifter

De personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen. Mer information om vad detta innebär för dig hittar du på kommunens hemsida, www.markaryd.se/gdpr. Länk öppnas i nytt fönster.

Skyddade personuppgifter

Handlingar och uppgifter som finns hos kommunen är oftast offentliga. Har du eller någon i din familj skyddade personuppgifter är det viktigt att du upplyser oss om detta. Använd därmed inte vår e-tjänst utan kontakta Kontaktcenter på 0433–720 00 som guidar dig vidare i ärendet. Har du frågor kopplat till skyddade personuppgifter kan du läsa mer på Information | Skatteverket. Länk öppnas i nytt fönster.

Information om behandling av personuppgifter 
Markaryds kommun (Socialnämnden) behandlar dina personuppgifter såsom namn, personnummer och adress enligt dataskyddsförordningen. De uppgifter som vi behandlar är sådana du själv har lämnat. Vi kan också behöva inhämta uppgifter från andra myndigheter. Syftet med behandlingen är att utreda om personen är berättigad de sökta insatserna enligt 9 § 2 Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Den rättsliga grunden för behandlingen är myndighetsutövning. Markaryds kommer inte att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU/EES. Du har rätt att enligt dataskyddslagen begära ett utdrag av dina personuppgiftsbehandlingar. Har du frågor kan du vända dig till soc@markaryd.se. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på kommunens hemsida. Dataskyddsförordningen (GDPR) - Markaryd 
Vårt dataskyddsombud kan du nå på dataskydd@sydarkivera.se 
Har du klagomål på vår behandling kan du lämna in klagomålet till vår tillsynsmyndighet Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)  Integritetsskyddsmyndigheten | IMY
När ärendet avslutas bevaras eller gallras dina personuppgifter enligt lag (tryckfrihetsförordningen och arkivlagen) och beslutad informationshanteringsplan.
Skyddade personuppgifter
Handlingar och uppgifter som finns hos kommunen är oftast offentliga. Har du eller någon i din familj skyddade personuppgifter är det viktigt att du upplyser oss om detta. Använd därmed inte vår e-tjänst utan kontakta Kontaktcenter på 0433–720 00 som guidar dig vidare i ärendet. Har du frågor kopplat till skyddade personuppgifter kan du läsa mer på Information | Skatteverket
 

Frågor om e-tjänsten

Markaryds kommuns kontaktcenter
info@markaryd.se
+4643372000
www.markaryd.se/

Följande behövs för e-tjänsten

  • Beslut om merkostnad
  • Underlag som styrker merkostnad
  • Fullmakt

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa