Enligt 9 § 2 LSS har kommunen skyldighet att ge biträde av personlig assistent eller
ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del som inte täcks av beviljade assistanstimmar. Kommunens ansvar inträder bland annat vid tillfälliga utökningar av insatsen, till exempel när den ordinarie personliga assistenten är sjuk eller då andra tillfälliga utökade behov uppstår.
För att ersättning ska betalas ut behöver du först ha ett beslut från LSS-handläggare enligt 9 § 2 LSS om merkostnader eller tillfällig utökning.
Utförlig information om vilka underlag som kräv se här
Ansökan om merkostnader vid ordinarie assistents sjukdom
För att en ansökan ska kunna hanteras behöver det vara styrkt att en merkostnad har uppstått i samband med ordinarie assistents frånvaro. Ansökan ska innehålla information där det framgår vad ni ansöker om och det belopp som ansökan avser. Till ansökan bifogas bilagor som styrker det ni uppgett i ansökan.
Ansökan om tillfälligt utökning till den del som inte redan täcks av ordinarie beslut om assistansersättning.
I ansökan ska det specificeras varför de ordinarie assistanstimmarna inte räcker till. Det behöver även
framgå till vad assistanstimmarna ska användas och i vilken omfattning. Ansökan ska innehålla en
redovisning av behovet av utökning och antal timmar det ansöks om.
Fakturering
När du har fått beslut om ersättning från din handläggare kan du begära utbetalning. Du kan fakturera kostnaden till Markaryds kommun eller begära att få det utbetalt till ett konto. Det är
vanligast att faktura används. Med din faktura bifogar du endast kopia på ditt beslutsmeddelande från din handläggare (övriga underlag har redan behandlats då beslut om ersättning beviljats)
Märk fakturan med referens 3201. På detta vis minskar risken att obehöriga får del av känsliga
personuppgifter.
Fakturan skickas till:
Markaryds kommun
Referens: 3201
Box 74
285 22 Markaryd
Vid frågor om fakturering och utbetalningar, kontakta enhetschef för personlig assistans via
kommunens växel 0433-72000.
Personuppgifter
De personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen. Mer information om vad detta innebär för dig hittar du på kommunens hemsida, www.markaryd.se/gdpr. Länk öppnas i nytt fönster.
Skyddade personuppgifter
Handlingar och uppgifter som finns hos kommunen är oftast offentliga. Har du eller någon i din familj skyddade personuppgifter är det viktigt att du upplyser oss om detta. Använd därmed inte vår e-tjänst utan kontakta Kontaktcenter på 0433–720 00 som guidar dig vidare i ärendet. Har du frågor kopplat till skyddade personuppgifter kan du läsa mer på Information | Skatteverket. Länk öppnas i nytt fönster.